Saturday, January 3, 2009

The 'old' older generation

Some years ago during 'tahlil kubur' (annual saying prayers at the kampong grave sites, where most of our older generations including our parents probably are buried) on the second day of Eidil Fitri, an 'old' old friend and I asked a young boy "Whose son are you?" And he replied "Pak Cik ni siapa?" (Uncle, who are you?). We were taken aback but we just laughed it off. We realised then that we were strangers in the kampong, only back in the kampong probably once or twice a year. We have shooled and lived outside the kampong for umpteen years now, got married and have children outside the kampong, and our children gone to schools outside the kampong. But we ourselves were born, initially schooled and played games as children in the kampong, unfortunately (or was it fortunately?) we left the kampong and we are in our 60s now.

Glad to say though that those folks in the kampong who are of our own age and the older ones (who are still alive) still remember us and recognise our faces.


Lipat Kajang people (or decendents) are encouraged to participate& contribute (Orang Lipat Kajang, atau keturunan, di jemput memberi sumbangan idea)

3 comments:

  1. merek dari generasi kita dan generasi terdahulu (yang dah berumur akhir 50an, dan dalam 60an, juga yang sudah 70an keatas memang boleh kenal kita yang dah lama merantau keluar dari Kg Lipat Kajang Pahang pergi melanjutkan pelajaran, dapat pulak kerja dan jodoh pasangan hidup di perantauan dan menetap pulak sudah sekian lama di luar kampung sendiri, tapi alhamdulillah bila kita balik sekali sekala ke kmpung golongan sebaya dan lebih tua ini masih boleh cam dan mengenali kita, awak ini ......(nama).....anak sianu sianu.....bila awak balik? itu soalan pertama lazim diajukan kepada kita.....
    paling seronok bila saya berjumpa dengan dia yang kita kenal sebagai Bong Taib dari Ceruk Sega, saya tahu tahu pangkat/gelaran apa nak sebut....pastinya dia ni pangkat "bapak" bukan pangkat "abang"...
    kenapa dia dikenali dengan gelaran "Bong Taib" mungkin saya akan teruja untuk bertanya kepada dia satu hari nanti
    bila jumpa dia, berborak dengan dia, memang seronok...dia mempunyai kesedaran yang nyata mengenai masa depan Kg Lipat Kajang dan amat "forward looking" tapi tak berupaya untuk berbuat apa-apa dik kerana umur, keadaan dan kemampuan dia yang amat terhad dari beberapa segi, untuk menyumbang ke arah pembangunan dan kemajuan kampung.
    pernah dia beberapa kali mencadangkan kepada saya, "awak balik lah tinggal di kampung kita semua ni amat memerlukan kepimpinan yang mantap dan berkesan dari anak anak kampung seperti awak, yang berpelajaran, berpengetahuan, luas pergaulan, jauh perjalanan, banyak pergaulan dan mampu untuk ke tepi ke tengah, kita di kampung ni tak ada sesiapa dah yang boleh memimpin ke arah pembangunan dan kemajuan kampung kita......banyak permasalahan tak dapat di selesaikan sudah sekian lama......." dan berbagai lagi lah rintihan dari hati sanubarinya.

    Beliau "Bong Taib" adik kepada bekas Tok Empat Sidek (Tok Empat LK Darat) memang seorang yang agak berketrampilan di zaman mudanya
    Saya memang teringin untuk mendapatkan kisah laluan hidupnya yang menetap di kampung, dan memang seorang dari generasi terdahulu yang senang bergaul dengan sesiapa jua, dan amat mengenali semua kita yang sudah menetap di perantauan tapi sentiasa meletakkan Kg Lipat kajang di hati sanubari kita sebagai tempat tumpah darah, tempat dilahirkan dibesarkan, tempat bersekolah rendah dan bermain sebagai kanak-kanak kerana disitulah bermulanya penghidupan kita semua......sebagai anak Lipat Kajang, Pahang

    ReplyDelete
  2. Bong Taib memang satu satu karektor yang interesting. Beliau elah merantau menjadi SC dan Polis semasa dharurat dulu. Banyak beliau menyimpan gambar2 masa muda nya. kalau lah sekiranya ada diantara gambar2 tu boleh di publish dalam blog ini, sungguh menarik.
    Aziz Yatim adek Bong Taib is one of my best friend in the kampong.

    how he got called Bong Taib? I think it was during a concert at Sekolah Melayu Lipat Kajang a long time ago when he was the main actor with Abang Salleh (Bukit Bangkong), but "Bong" ...... it must have been a common joke among them all. Probably iot was "Bang" and became "Bong". I was just a small boy at that time. And Abang Salleh has already passed away, quite recently.

    ReplyDelete
  3. bong taib punya cendol is one of the best in the land.

    ReplyDelete